Db., 2023.06.25.

(vasárnap délután)

Cserépfalui kérdések

01-03

sorozat:

Kérdések 2023-11.

 

Tartalomjegyzék:

01.) A bizalom helyreállítása hívő családban és rokonok között.

02.) Van-e helye a hívő emberek között viccelődős beszédnek?

03.) Kik rendelkeznek ma a prófétálás ajándékával?

 

 

1.) Kérdés:

Meghallgattuk a 2023.04.23.-án elhangzott igeszolgálatot, melynek témája a testvérek közötti bizalom. A bizalom megszűnése és helyreállítása, a Péld 22,19 és Jer 17,5 alapján.

Az lenne a kérésünk, hogy a Cserépfalun tervezett alkalom kérdései között is szerepelne a hívő családtagok és rokonok egymás között megszűnt bizalma, a megbocsájtás és a megszűnt bizalom helyreállításának kérdése, a családban és a rokonságban.

 

Válasz:

A családban és a rokonságban élő hívő emberek között még élesebben jön elő a bizalomvesztés és a bizalom helyreállításának a kérdése, mint a gyülekezetben. Ugyanis a családban nap, mint nap látjuk egymás gyengeségeit, hibáit, bűneit, ugyanígy közelről látjuk a rokonságban is. Ráadásul a családban és a rokonok között a szellemi dolgokon kívül – még a hívőknél is – nehezítik a helyzetet a földi, anyagi dolgok és érdekek is. De az Úr ezt így látta jónak, hogy a hitünket, az Úrba vetett bizalmunkat ilyen körülmények is megpróbálják, és erősítsék a szellemi növekedésünket.

 

(1) Hogyan előzzük meg a bizalomvesztést? Mert jobb és könnyebb megelőzni, mint az elvesztett bizalmat helyreállítani.

1. A másikban azok a rossz tulajdonságok a legnehezebben elviselhetőek, és okoznak leginkább csalódást, bizalomvesztést, amik bennem is megvannak. Márpedig a családban és a rokonságban egyrészt hasonló tulajdonságokat örököltünk, másrészt élesebben jönnek elő, mint pl., a gyülekezetben. Ezért segíti a megelőzést az, ha elismerem, én sem vagyok különb. Ha nekem nehéz a másik, én is nehéz vagyok neki. Isten nekem is és a másiknak is J. Kr.-ért megbocsátott, tehát ne rójam fel. Vagy ha már felróttam, bocsássak meg neki, akár folyamatosan is.

2. A szellemi érettségünk nagyon különböző. Ennek megfelelően ugyanazt a dolgot, helyzetet teljesen másként ítéljük meg. A bizalomvesztés megelőzhető, ha ezt figyelembe vesszük. Ha elmondjuk ugyan a véleményünket az éppen szóban forgó kérdésről, de nem feszítjük a húrt a különböző látás miatt, és nem tartunk haragot, ha nem az én látásomnak megfelelő döntés születik. Még akkor sem, ha a döntés nyomán nekem akár anyagi károm keletkezik. Minden földi, anyagi veszteségnél nagyobb kár a szellemi veszteség!

(2) Hogyan állítsuk helyre a már elvesztett bizalmat? Ha már nagyot csalódtam a másikban.

1. Ne híreszteljem se a rokonok közt, se a gyülekezetben, se a világban, hogy mekkorát csalódtam. Ha elhíresztelem, sokkal nehezebb a bizalmat helyreállítani.

2. Szívből bocsássak meg! Akkor is, ha a másik nem kér bocsánatot. Gondoljak arra, hogy az ő szemében talán én is elvesztettem a bizalmat, de mivel ő is hívő ember, hozzá is szól az Úr, őt is figyelmezteti a megbocsátásra. Legyek türelemmel a másik felé, míg benne is elvégzi az Úr azt, hogy szívből bocsásson meg ő is, és akkor majd helyreáll közöttünk a bizalom.

3. Mutassam meg a másik felé, hogy megbocsátottam neki. A bocsánatomnak legyenek látható jelei. Közeledjek felé. Szavakban és tetteimben is fejezzem ki, hogy azt szeretném, ha helyreállna köztünk a bizalmi testvéri és a normális rokoni kapcsolat. A szavainknak nagy súlya van, mert a szívnek teljességéből szól a száj, és a Péld 18:21 szerint: Mind a halál, mind az élet a nyelv hatalmában van.

 

(3) Van olyan eset, amikor átmenetileg szinte lehetetlen helyreállítani a bizalmat.

Akkor, ha pl. két hívő teljesen másként értelmezi a szeretetet. Az egyik úgy, hogy a szeretet miatt ne álljon ki senki az igazság mellett, mert a szeretet mindent eltűr. Eltűri a bűnt is, eltűr akármit.

Valahol azt kérdezték tőlem: miért van manapság olyan kevés férfias férfi a hívők közt? Többek közt azért, mert előtérbe került a rosszul értelmezett szeretet, és csaknem elnémult az igazság. Nagy szükség van azokra, akik az igazságot helyére teszik, és képviselik. Természetesen szeretetben képviselik, ahogy meg van írva, hogy: Az igazságot követvén szeretetben. Nem indulatosan, nem csapkodva, nem kiabálva, nem mindent feldúlva, de nem teszik félre az igazságot a szeretet miatt. Jakab levelében olvassuk, Jak 3,17: a felülről való bölcsesség először is tiszta, az után békeszerető, méltányos, engedelmes, irgalmassággal és jó gyümölcsökkel teljes, nem kételkedő, és nem képmutató. Az igazságot lehet képviselni határozottan, megalkuvás nélkül, ugyanakkor békességesen, méltányosan, és irgalmas szívvel, de feladni nem szabad. Akkor is képviselni kell az igazságot, hogyha e miatt szeretetlennek, összeférhetetlennek, intoleránsnak, törvényeskedőnek, bigottnak, fafejűnek, vagy bárminek is minősítenek. 1Tim 3,15: tudd meg, mimódon kell forgolódni az Isten házában, mely az élő Istennek egyháza, az igazságnak oszlopa és erőssége. A gyülekezet az igazság oszlopa és erőssége. Úgy is fordítják az erősséget, hogy szilárd támasz. Ha egy gyülekezetben eltűnik az igazság, ha rosszul értelmezett szeretettel mindenre fátylat borítunk, megrendül az igazság oszlopa, és nincs tovább létjogosultsága a gyülekezetnek sem. De a családban és a rokonok közt is az igazságot kell képviselni, szeretetben. De arra vigyázzunk, hogy ne a saját igazságunkat képviseljük, hanem Isten igazságát, J. Kr.-t és az Igét.

Ján 18,37b: Azért születtem, azért jöttem e világra, hogy bizonyságot tegyek az igazságról. Mindaz, aki az igazságból való, hallgat az én szómra.

 

 

2.) Kérdés:

Jak 3,1-12 rész beszél a nyelv bűneiről. Az Ef 4,29-ben a romlott beszédről szól az Ige. Hívő körökben is előfordul, humoros vagy viccelődős beszéd, viccek elmondása. Van-e helye ilyesminek a hívő emberek között?

 

Válasz:

Két héttel ezelőtt erről volt szó Szomolyán.

Ef 4:29 Semmi rothadt beszéd a ti szátokból ki ne származzék, hanem csak amely hasznos a szükséges építésre, hogy áldásos legyen a hallgatóknak.

Jakab levelében is olvashatjuk, milyen sok bajt okozhatunk a nyelvünkkel. A kérdés arra irányul, hogy helyes-e hívők között a humoros beszéd, viccek elmondása?

1.) kérdés: Mi a „rothadt, romlott” beszéd? Nemcsak az a beszéd, ami csúnya, kétértelmű. Nemcsak az, ahogyan a világi emberek beszélnek, hanem az is, ami haszontalan, hitvány. Vagyis az, ami nem építő. Ezért folytatja így az Ige: csak amely hasznos a szükséges építésre, hogy áldásos legyen a hallgatóknak.

2.) kérdés: Milyen a hasznos, az építő beszéd? Kol 4:6 A ti beszédetek mindenkor kellemetes [legyen], sóval fűszerezett. Kol 3:16 A Krisztusnak beszéde lakozzék ti bennetek gazdagon, minden bölcsességben; tanítván és intvén egymást zsoltárokkal, dicséretekkel, szellemi énekekkel, hálával zengedezvén a ti szívetekben az Úrnak. Vagyis a kellemetes beszéd hasznos és építő, hálával zengedező. A hála szó, a kharis, örömöt, kegyelmet is jelent. Tehát amikor a beszédünket Kr. öröme és kegyelme hatja át. Sóval fűszerezett. A só ízt ad az ételnek, és óv a romlástól, a rothadástól. A só a Kr. élete bennünk, ez jusson kifejezésre a beszédünkben. Az ilyen beszéd bölcs, építi a másikat, akár tanítással, akár intéssel, akár azzal, hogy az Úrban való örömünket és hálánkat fejezi ki.

3.) kérdés: Lehet-e építő a humor? Csak abban az esetben, ha megfelel annak, ami az előbbi Igében volt. Tehát benne van a Kr. élete, és tanít, épít. Ha a beszélő tv. csak saját magát adja, ha csak a saját képességeit csillogtatja, ha az Ige és Kr. helyett humorral akarja a testvéreket megvidámítani, akkor nem építő. Mielőtt valami humorosat mondanánk, tegyük fel a kérdést: Ezt J. Kr. is elmondaná? Vagy másik oldalról: Ha láthatóan jelen lenne az Úr, akkor is elmondanám? De gondoljuk meg, hogy láthatatlan módon jelen van, és leméri a szavainkat:

Máté 12:34b és 36 Mert a szívnek teljességéből szól a száj. 36 De mondom nektek: Minden hivalkodó (haszontalan, meggondolatlan) beszédért, amit beszélnek az emberek, számot adnak majd az ítélet napján.

 

 

3.) Kérdés:

Némelyiknek csodatévő erőknek munkái; némelyiknek meg prófétálás; 1Kor 12,10a.

Mert rész szerint van bennünk az ismeret, rész szerint a prófétálás: 1Kor 13,9

A ki pedig prófétál, embereknek beszél épülésre, intésre és vígasztalásra. 1Kor 14,3

Ma is megtalálható a gyülekezetben ez a kegyelmi ajándék, ha igen akkor kik rendelkeznek ma a prófétálás ajándékával?

 

Válasz:

1.) Különbséget kell tennünk a próféta és a prófétálás között. Pl. Kajafás nem volt próféta, de prófétált. Ján 11,50-51: Meg sem gondoljátok, hogy jobb nekünk, hogy egy ember haljon meg a népért, és az egész nép el ne vesszen. Ezt pedig nem magától mondta: hanem mivelhogy abban az esztendőben főpap vala, jövendőt monda, hogy Jézus meg fog halni a népért. 1Kor 12:28 És pedig némelyeket rendelt az Isten az anyaszentegyházban (eklézsia, gyülekezet) először apostolokul, másodszor prófétákul. Ef 4:11 És Ő adott némelyeket apostolokul, némelyeket prófétákul. A próféta Isten ajándéka a gyülekezet számára.

Prófétálást nemcsak a próféták végezhetnek, hanem a gyülekezetben, - különös módon - még nőtestvérek is prófétálhatnak. 1Kor 11:5 Minden asszony pedig, aki befedetlen fővel imádkozik, avagy prófétál, megcsúfolja az ő fejét.

2.) Mit jelent prófétálni? Aki prófétál, Isten akaratát közvetíti. Istentől ihletve szól. Nem jövendőmondást jelent. A mai prófétálás nem jövőbeli titkok kijelentése, mert amire szükségünk van, azokat Isten már kijelentette az ószövetségi próféták, J. Kr. és az újszövetség apostolai és prófétái által.

1Kor 14:1 kívánjátok a szellemi [ajándékokat], leginkább pedig, hogy prófétáljatok. 1Kor 14:3 Aki prófétál, embereknek beszél épülésre, intésre és vigasztalásra. 1Kor 14:4b aki prófétál, a gyülekezetet építi.

3.) Két kérdés volt:

1. Ma is megtalálható a gyülekezetben ez a kegyelmi ajándék? Igen, megtalálható! 2. Kik rendelkeznek ma a prófétálás ajándékával? Minden igehirdető testvér prófétál, aki az Úrnak olyan időszerű, aktuális üzenetét közvetíti, amire a testvéreknek éppen szükségük van. Ami által az Úr inti, vigasztalja, építi a gyülekezetet. De az a testvér is prófétál, aki beszélgetés során olyan Igét említ meg egy másik testvérnek, amire annak éppen szüksége van, ami által az épül, ami által az Úr meginti vagy megvigasztalja. Ilyen esetben prófétálhat egy nőtestvér is.

 

 

_ . _